Data wydarzenia: -

Ogólnopolska Konferencja Studencko-Doktorancka „Zagraj to jeszcze raz! Musicalowe adaptacje, revivals i wznowienia”

Wszystkie informacje z plakatu znajdują się w treści komunikatu.

Koło Badań nad Musicalem „Synteza Sztuk” serdecznie zaprasza na Ogólnopolską Konferencję Studencko-Doktorancką „Zagraj to jeszcze raz! Musicalowe adaptacje, revivals i wznowienia”, która odbędzie się 12 i 13 maja br. w Salonie Mickiewicza pod Kopułą Collegium Maius.

Celem konferencji jest zebranie grona młodych osób badających musicale i wspólna refleksja naukowa nad historią, przemianami oraz obecną kondycją tego gatunku. Tematem rozważań będą szeroko pojęte adaptacje oraz ponowne wystawienia musicali, które wykazują cechy innowacyjnej interpretacji materiału źródłowego. W tym kontekście proponujemy zgłębienie następujących zjawisk: adaptacji, revival i wznowienia.

Poprzez „adaptację” rozumiemy ponowne odczytanie – w dowolnej formie gatunkowej – powstałej wcześniej historii, dzieła, koncepcji. Mówimy tu zatem o adaptacjach tekstów kultury z innych dziedzin sztuki na musical (i odwrotnie) oraz o adaptacjach musicali scenicznych na film (i odwrotnie). Termin „revival” rozumiemy jako nową, nierzadko odmienną od oryginału inscenizację wybranego tytułu musicalowego. Wznowienia z kolei traktujemy jako powrót danego musicalu na afisz po jego wcześniejszej absencji w repertuarze. Pomiędzy powyższymi terminami wiele tematów pozostaje niezbadanymi, umożliwiając zainteresowanym refleksję artystyczną, ekonomiczną, prawniczą, marketingową, socjologiczną, psychologiczną i szereg innych.

Konferencja organizowana jest przez Koło Badań nad Musicalem „Synteza Sztuk” dzięki współpracy między Wydziałem Filologii Polskiej i Klasycznej UAM oraz Wydziałem Antropologii i Kulturoznawstwa UAM.

Patronat nad wydarzeniem objęły: Instytut Filologii Polskiej UAM, Instytut Kulturoznawstwa UAM, Katedra Teatru i Sztuki Mediów UAM, Centrum Badań Nad Teatrem Muzycznym UAM i Teatr Muzyczny w Poznaniu.

Program obrad:

12 maja (poniedziałek), 10:00

UROCZYSTE OTWARCIE KONFERENCJI PRZEZ PRZEDSTAWICIELI WŁADZ UCZELNI ORAZ JEDNOSTEK PATRONUJĄCYCH (10:00)

Po co badać musical? – prof. Joanna Maleszyńska (IFP WFPiK UAM)

I BLOK (10:30-11:50)

  • Revivals na przykładzie portugalskojęzycznego teatru muzycznego Conversas de mulheres, czyli Między nami kobietami – Katarzyna Mazur (Uniwersytet Warszawski)
  • Jak wystawiać najlepszy musical wszech czasów? Deszczowa piosenka jako film a jego poznańska inscenizacja – Karolina Korkosz (MSI UAM)
  • „To miasto zrobiło ze mnie dziwkę. Teraz zrobię z niego burdel”.  Analiza porównawcza postaci pracownicy seksualnej z Wizyty starszej pani i jej musicalowych adaptacji – Paulina Mordal (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
  • Intertekstualność a prawa autorskie: dziwne losy musicalu-parodii A Shoggoth on the Roof – Kastor Ornowski (WFPiK UAM)

~ dyskusja (15 min)

PRZERWA (15 minut)

WYKŁAD GOŚCINNY (12:20-12:50)

Musical Company 2.0: jak współczesność zredefiniowała kultowy musical Stephena Sondheima – Marcin Zawada (Akademia Muzyczna w Łodzi)

II BLOK (13:00-14:20)

  • Siostrzeństwo odzyskane. Musicalowa adaptacja powieści Kolor purpury Alice Walker – Nikola Nowak (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UAM)
  • „W tym więzieniu na wolności, kłębią się sprzeczności”. Adaptacja kulturowa musicalu Kinky Boots poprzez przekład Michała Wojnarowskiego – Mateusz Wolny (Uniwersytet Warszawski, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie)
  • Chunhyung Im Kwon-taeka – pansori w cieniu zachodniego musicalu – Paulina Wysocka (WFPiK UAM)
  • Adaptacja kontekstualna w polskich przekładach musicali – Adam Janiszewski (WA UAM)

~ dyskusja (15 min)

ZAKOŃCZENIE DNIA I (14:40)

13 maja (wtorek), g. 9.45

WYKŁAD GOŚCINNY (9.50 – 10:20)

Język zaklęty w ruchu – wykorzystanie języka migowego w sztuce musicalu. Nowe przestrzenie komunikacji – dr Katarzyna Forecka-Waśko (WSE UAM)

III BLOK (10.30 – 11:50)

  • Sceniczna i rysunkowa interpretacja postaci – relacje między literaturą, musicalem a animacją na przykładzie adaptacji noweli Doktor Jekyll i pan Hyde – Olga Raczak (WFPiK UAM)
  • „Six hundred Odysseys” – analiza Epic: The Musical jako adaptacji Odysei – Martyna Kamińska (WAiK UAM)
  • Z komiksu na scenę. Krótka i nieszczęśliwa historia musicali superbohaterskich – Krzysztof Szubert (Uniwersytet Łódzki)
  • Alice by Heart – musicalowa reinterpretacja powieści Lewisa Carrolla jako opowieść o dorastaniu – Urszula Buta (WNoK UAM)

~ dyskusja (15 min)

PRZERWA (15 min)

IV BLOK (12.20 – 13.40)

  • Kombinat to tkanka – musicalowa interpretacja twórczości Republiki i Obywatela G. C. – Jadwiga Śmielecka (WAiK UAM)
  • Czy Jim Steinman jest autorem coverującym samego siebie? Taniec wampirów i reinterpretacja piosenek – Natalia Baca (WAiK UAM)
  • Allana Arkusha potyczki z filmem Shake, Rattle & Rock – Kamil Freliga (Uniwersytet Warszawski)
  • Ash kontra Broadway. Musicalowa adaptacja serii Martwe zło – Kajetan Frąckowiak (WFPiK UAM)

~ dyskusja (15 min)

ZAOKŃCZENIE KONFERENCJI (13.45)