prof. dr hab. Agata STANKOWSKA

  • Biogram

    prof. dr hab. Agata Stankowska

    Historyk i teoretyk literatury.

    Główny obszar jej zainteresowań badawczych stanowi poezja XX i XXI wieku, poetologia i związki między literaturą, sztuką i filozofią. Wykłada historię literatury XX wieku, teorię literatury i historię reprezentacji.

    Kierownik Zakładu Literatury i Kultury Nowoczesnej IFP UAM.

    Członkini redakcji „Pamiętnika Literackiego”, rady naukowej Zeszytów Naukowych Akademii Lubrańskiego „Sztuka-Kultura-Nauka”, redaktor naukowa serii wydawniczej „Literatura i sztuka” Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, w latach 2010-2018 Przewodnicząca Komisji Filologicznej Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

    Autorka książek Kształt wyobraźni. Z dziejów sporu o wizję” i „równanie” (Universitas, Kraków 1998), Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego (Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007), „żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. O twórczości Czesława Miłosza (Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013), „Wizja przeciw równaniu”. Wokół popaździernikowego sporu o wyobraźnię twórczą (Wydawnictwo PTPN, Poznań, 2013), Ikona i trauma. Pytania o „obraz prawdziwy” w liryce i sztuce polskiej drugiej połowy XX wieku (Kraków 2019), Światopogląd metafory. Spory o przenośnię w dwudziestoleciu międzywojennym (Wydawnictwo PTPN, Poznań 2024).

    Stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (1994) i „Janineum Institut” (Wiedeń)

    Prof. dr hab. Agata Stankowska, professor ordinarius

    Historian and literature theoretician.

    Main area of research constitutes 20th and 21st century poetry, poetology, relationships between literature, art and philosophy. Mrs Stankowska has given lectures on the 20th century literature, theory of literature and history of representation.

    Head of Department of Literature and Modern Culture. Polish Philology Institute, UAM.

    The member of „Pamiętnik Literacki” editorial office, scientific board „Zeszyty Naukowe Akademii Lubrańskiego. Sztuka-Kultura-Nauka””, scientific editor of editorial series “Literatura i Sztuka” [Literature and Art] by Poznań Society of Friends of Learning [Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk], in the years 2010-2018 the chairperson of the Philology Commission of Poznań Society of Friends of Learning.

    The Author of: Kształt wyobraźni. Z dziejów sporu o wizję” i „równanie” [The shape of imagination. From the history of argument over vision and “equation”](Universitas, Kraków 1998), Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego [Poetry cannot be written unreprimanded. From theory and history of poetic trails] (Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007), „żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic” O twórczości Czesława Miłosza [In order not to see the eyes staring into nothing”. The work of Czesław Miłosz](Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013), „Wizja przeciw równaniu”. Wokół popaździernikowego sporu o wyobraźnię twórczą [Vision against equation. Around the October argument over creative imagination] (Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań [Society of Friends of Learning Publishing House], 2013), Ikona i trauma. Pytania o “obraz prawdziwy” w liryce i sztuce polskiej drugieł połowy XX wieku [Icon and Trauma. The Problem of the “True Image” in Late 20th Century Polish Poetry and Art] (TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2019), Światopogląd metafory. Spory o przenośnię w dwudziestoleciu międzywojennym [The Worldview of Metaphor. The Polemic on the Figurative in the Interwar Period] (Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań [Society of Friends of Learning Publishing House], 2024).

    Grant holder of the Foundation for Polish Science (1994) and „Janineum Institut” (Vienna)

  • Publikacje

    Książki autorskie

    • Kształt wyobraźni. Z dziejów sporu o wizję” i „równanie”, Universitas, Kraków 1998.
    • Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007.
    • „żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. O twórczości Czesława Miłosza, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.
    • „Wizja przeciw równaniu”. Wokół popaździernikowego sporu o wyobraźnię twórczą, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań, 2013.
    • Ikona i trauma. Pytania o „obraz prawdziwy” w liryce i sztuce polskiej drugiej połowy XX wieku, Universitas, Kraków 2019.
    • Światopogląd metafory. Spory o przenośnię w dwudziestoleciu międzywojennym, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań, 2023.

    Książki zredagowane

    • Lektury Grochowiaka, red. T. Mizerkiewicz, A Stankowska, Poznań 1999.
    • Od tematu do rematu. Przechadzki z Balcerzanem, red. T. Mizerkiewicz. A. Stankowska. Poznań 2007.
    • „Cienie wielkich artystów”. Gustaw Herling-Grudziński i dawne malarstwo europejskie, red. Agata Stankowska, Magdalena Śniedziewska, Marcin Telicki, Poznań 2013.
    • Tadeusz Różewicz i obrazy, red. Agata Stankowska, Magdalena Śniedziewska, Marcin Telicki, Poznań 2015.
    • Ikonoklazm i ikonofilia. Między historią a współczesnością, red. Agata Stankowska, Marcin Telicki, Poznań, 2016.
    • Widzenie awangardy, red. A. Stankowska, Marcin Telicki, Agata Lewandowska, Poznań 2018.
    • Wspólnota. Formy-historie-horyzonty, red. M. Telicki, E. Winiecka, A. Rydz, A. Stankowska, Poznań 2021.
    • Pisanie i czytanie architektury, red. Agata Stankowska, Katarzyna Szewczyk-Haake, Poznań 2024.

    Artykuły obcojęzyczne

    Wybrane artykuły w czasopismach i monografiach zbiorowych

    • Kolęda polska, „W drodze” 1991, nr 12, s. 62-70.
    • Zostanie na pewno Eliot, „Polonistyka" 1993, nr 7, s. 399-405.
    • Wyobraźnia Pana Cogito, "Pamiętnik Literacki" 1992, nr 4.
    • Kolęda "folklorystyczna" i literacka. Zarys poetyki, "Ruch Literacki" 1995, nr 1, s. 1-15.
    • Trop w imadle historii ideiO literaturoznawczej teorii symbolu, "Teksty Drugie" 1995, nr 6, s. 69-81.
    • Przedustawny porządek wyobraźni Zbigniewa Bieńkowskiego, "Pamiętnik Literacki" 1997, nr 1, s. 35-59.
    • Potrzeba Litwy. Kresy w literaturze powojennej, "Polonistyka"1997, nr 4, s. 255-230.
    • Słowo "współczesne” – słowo "rzeczywiste" – słowo "lingwistyczne". Miron Białoszewski i poeci Nowej Fali wobec świata i języka, w: Przez znaki do człowieka, red. B. Sienkiewicz, A. Legeżyńska, W. Wielopolski, Poznań 1997, s. 248-267.
    • Uczynić aby posłuchać”. Wiedza i wiara w poezji Joanny Kulmowej, w: Joanna Kulmowa wobec świata literatury, red. U. Chęcińska, Szczecin 1998, s. 47-60.
    • „Gdzie macaniem kości gra się o nienamacalne”, w: Lektury Grochowiaka, red. T. Mizerkiewicz, A. Stankowska. Poznań 1999, s. 45-58.
    • Konstruktor wyobraźni. O „Opowiadaniu” Józefa Czechowicza, „Roczniki Humanistyczne” 2000, tom XLVIII, s. 81-89.
    • Rylec Hieronima, „Polonistyka” 2001, nr 5 (385), s. 263-265.
    • Elipsa: byt możliwy do zaktualizowania, „Teksty Drugie” 2001, nr 6, s. 126-136.
    • Światopogląd tropu, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2002, nr 9, s. 51-68.
    • Mistrz pokonanej rozpaczy, mistrz wysokiego stylu, „Polonistyka”, 2005 nr 1, s. 14-18.
    • Ironia bez roszczeń? Ironia bez obrazu? (O związkach ironii z podmiotowością), w: Narracja i tożsamość (II). Antropologiczne problemy literatury, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004, s. 233-251.
    • W poszukiwaniu „podwalin”. Wokół „Więźnia zwierciadeł” Leopolda Staffa, w: Poezja Leopolda Staffa. Interpretacje, red. A. Czabanowska-Wróbel, P. Próchniak, M. Stala, Kraków 2005, s. 95-124.
    • Do czego teoretykowi literatury potrzebna jest historia literatury?, w: O historyczności, red. K. Meller i K. Trybuś, Poznań 2006, s. 53-74.
    • Inne stany arcypoezji, „Kwartalnik Artystyczny” 2006, nr 2 (50), s. 121-127.
    • Próba niemożliwego, czyli „sprzecznościowa” teoria poezji według Tadeusza Kantora, w: Od tematu do rematu. Przechadzki z Balcerzanem, red. T. Mizerkiewicz. A. Stankowska. Poznań 2007.
    • Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa?, „Polonistyka” 2008 z.1, s. 61-64.
    • Awangardowy wnuk Leśmiana. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2009, nr 16 (36), s. 73-91.
    • Poezja jako rodzaj wyobraźni religijnej.(Gnoza w estetyce Czesława Miłosza). „Przegląd Religioznawczy” 2009, nr 4, s. 57-72.
    • Miłosz – klasyk?, w: Klasycyzm. Estetyka – doktryna literacka – antropologia, red. Katarzyna Meller, Warszawa 2009, s. 473-494.
    • Między narracją a obrazem. Zbigniew Herbert jako antropolog historii, w: Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa?, red. P. Czapliński, A. Legeżyńska, M. Telicki, Poznań 2010, s. 223-240.
    • Litwa i tożsamość. Miłosz i Miłosz o potrzebie „określonego miejsca na ziemi”, w: Česlovo Milošo skaitymai 3. Kultūrų sankirtos: patirtys ir pokyčiai, Vytauto Didžiojo universitetas, Kaunas (Kowno) 2010, s. 37-44.
    • "Uczynić aby posłuchać". Wiedza i wiara w poezji Joanny Kulmowej, w: Więcej życia niż słów. Szkice o literaturze, red. M. Telicki, M. Wójciak, Wydawnictwo PTPN, Poznań 2011, s. 165-176. [przedruk]
    • „Żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. Gucio zaczarowany Czesława Miłosza jako traktat o istnieniu, w: Interpretować dalej. Najważniejsze polskie książki poetyckie lat 1945-1989, red. A. Kałuża, A. Świeściak, Universitas, Kraków 2011, s. 183-196.
    • Głos Miłosza w sporze o „niezrozumialstwo” jako ponowiony wybór tradycji. Wokół nie ujawnionych intertekstów szkiców „Przeciw poezji niezrozumiałej” i „Postscriptum”, „Pamiętnik Literacki” 2011, nr 2, s. 55 –74.
    • „Pragnienie cudu”. Z Ziemią Ulro w ręku, „Polonistyka” 2011, nr 5, s. 6-16.
    • Obrazy pamięci. O roli obrazu w historiografii Zbigniewa Herberta, w: Między nami a światłem. Bóg i świat w twórczości Zbigniewa Herberta, red. G. Halkiewicz-Sojak, J. M. Ruszar, R. Sioma, Toruń-Kraków 2012, s. 143-158.
    • Czesław Miłosz i Osip Mandelsztam o słowie i kulturze. Spotkania i rozejścia, „Porównania” 2012, nr 10, s. 57-70.
    • Poezja jako doświadczenie wewnętrzne. Aleksander Wat o „epifanii naturalnego”. (Na marginesie Mojego wieku), „Pamiętnik Literacki” 2013, nr 2.
    • Lingwizm jako antropomorfizm. Wokół poetyckiej historiozofii Zbigniewa Bieńkowskiego, „Przestrzenie Teorii”, 2013, nr 19, s. 37-52.
    • Ikonoklazm odwrócony. Tadeusz Różewicz w poszukiwaniu form „wewnętrznego obrazu”, „Przestrzenie Teorii” 2014, nr 21, s. 109-133.
    • Czułość wobec istnienia. Wokół postawy klasycznej Julii Hartwigw: Pochwała istnienia. Studia o twórczości Julii Hartwig, red. Barbara Kulesza-Gulczyńska, Elżbieta Winiecka, Poznań, 2015, s. 43-52.
    • Pośmiertne życie rewolucji. O "Dzienniku węgierskim" Wiktora Woroszylskiego z perspektywy "nieustającej w swym ruchu historii", „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” , 2016, nr 29 (49), s. 179-193.
    • Zakazane fotografie. O ikonoklazmie w dyskursie holokaustowym, w: Ikonoklazm i ikonofilia. Miedzy historią a współczesnością, Poznań 2016, s. 217-244.
    • O sztuce "nieczystej", różnie rozumianych obrazach i konkurencyjnych modelach interpretacji, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, 2017 nr 30, s. 29-54.
    • Cena milczenia. Ryszard Krynicki o uwikłaniu i wyzwoleniu poezjiw: Formy zaangażowania. Pisarki i pisarze w kulturze XX i XXI wieku, red. Monika Brzóstowicz-Klajn, Grzegorz Pertek, Beata Przymuszała, Poznań 2017, s. 165-178.
    • Podmiot w skali wyobraźni. Zbigniew Bieńkowski o "użyciu poezji za narzędzie do wykonywania rzeczy niemożliwych"w: Strategie "ja" (po)romantycznego w poezji polskiej XIX-XXI wieku, red. Jacek Brzozowski, Krystyna Pietrych, Łódź 2017, s.299-327. Przedruk w: Literatura i literackość (według) Edwarda Balcerzana. Konteksty nie wszystkie, red. J. Wójcik, T. Mizerkiewicz, Poznań 2017 s. 391-419.
    • "podróż ku sobie w podróże od siebie". O poezji i sztuce Ewy Kuryluk, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 32 (52), s. 221-249.
    • Dlaczego Tadeusz Różewicz przetłumaczył “Pierścień” Draugutina Tadijanovicia? (O autorze “Niepokoju” jako tłumaczu liryki serbskiej i chorwackiej. „Porównania” 2018, 1 (22), ss.164-184.
    • Bolesny urok surrealizmu. Tadeusz Kantor o kryzysie obrazu i słowa, w: Widzenie awangardy, red. A. Stankowska, M. Telicki, A. Lewandowska Agata, Poznań 2018, s. 127-145.
    • Niemożliwe i konieczne. Przyczynek do preposteryjnej historii „obrazu prawdziwego”, w: Mody. Teorie i praktyki, red. Winiecka Elżbieta, Poznań 2018, s. 81-100.
    • W drodze do „magnetycznego punktu”. Poetyckie dialogi Ryszarda Krynickiego z Paulem Celanem i Nelly Sachs, „Pamiętnik Literacki” 2019, nr 4. s. 209-223.
    • „Oddaj puste siodło”. Dokąd prowadzi Podróż Zbigniewa Herberta, w: Wielkie wiersze – nowe lektury. Prace dedykowane Profesorowi Rolfowi Fieguthowi, red. Trybuś Krzysztof, Poznań 2019, s. 265-283. Przedruk w: Kłusownik i myśliwi. Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta, red. Justyna Pyzia, Józef Ruszar, Toruń 2020, s. 293 310.
    • Piękno jako naczynie. Herbert i Tischner o potędze smaku i nie tylko, w: Wspólnota. Formy-historie-horyzonty, red. M. Telicki, E. Winiecka, A. Rydz, A. Stankowska, Poznań 2021, s. 485-504.
    • Czesława Miłosza noty o Słowiańszczyźnie (w fingowanym dialogu z „Niesamowitą Słowiańszczyzną” Marii Janion), „Teksty Drugie” 2022, nr 5, s. 274-294.
    • „jasność jest wyspą wulkaniczną”. Irzykowski wobec retoryki, w: Po obu stronach awangardy. Tom jubileuszowy dedykowany Profesor Barbarze Sienkiewicz, red. P. Czapliński [i in.], Poznań 2023, s. 79-96.
    • Herbert, ruiny i emocje, w: Pisanie i czytanie architektury, red. A. Stankowska, K. Szewczyk-Haake, Poznań 2024, s. 203-2013.
    • Ewagriusz z Pontu, Bosch, Miłosz i pycha poety, „Pamiętnik Literacki” 2024, nr 2, s. 59-73.

    Wybrane recenzje książek naukowych i literackich

    • Przepaść i poznanie [Jerzy Sosnowski, Śmierć czarownicy, Warszawa 1993, s. 128], „Twórczość” 1993, nr 11, s. 120-124.
    • O sztuce dialogu ze sztuką [Joanna Guze, Dialogi ze sztuką. Szkice, Kraków 1992], „Twórczość” 1993, nr 6, s. 112- 115.
    • Odejmowanie i dodawanie do Mirona [Miron. Wspomnienia o poecie. Zebrała i opracowała Hanna Kirchner, Warszawa 1996], "Arkusz" 1997, nr 3 (64), s. 6-7.
    • [Małgorzata Anna Szulc Packalen, Pokolenie 68. Studium o poezji polskiej lat siedemdziesiątych. Na przykładzie poezji S. Barańczaka, K. Kornhausera, R. Krynickiego i A. Zagajewskiego. Warszawa 1997], „Pamiętnik Literacki” 1999, nr 4.
    • Wokół „Poezji polskiej w latach 1939-1968” Edwarda Balcerzana [Edward Balcerzan. Poezja polska w latach 1939-1968,Warszawa 1998], „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 1999, nr VI (XXVI), s. 265-274.
    • Ironiczna siła podmiotu [Anna Legeżyńska, Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej. „Poznańskie Studia polonistyczne. Seria Literacka”, Poznań 1999], „Teksty Drugie” 2002, nr 3 [75], s. 120-127.
    • Żywa śmierć, czyli kłopoty ze skończonością [Nic nie jest pewne. O twórczości Ewy Lipskiej, red. A. Morawiec, B. Wolska, Łódź 2005.] „Teksty Drugie” 2006, nr 5, s. 102-108.
    • Co to jest poezja? Jaka jest poezja? [Elżbieta Winiecka, Białoszewski sylleptyczny,  Poznań 2006], „Pamiętnik Literacki” 2009, nr 1, s. 218-226.
    • Odnaleziony klucz [Marcin Telicki, Poetycka antropologia Julii Hartwig, Poznań 2008], "Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka", 2010, t.17 (37), s. 191-201.
    • Litanijny obraz świata. Od paradygmatyki formy ku historii hermeneutyki form litanijnych w poezji polskiej. [Witold Sadowski, Litania i poezja. Na materiale literatury polskiej od XI do XXI wieku, Warszawa 2011, ss. 412.], „Pamiętnik Literacki” 2012, nr 3, s. 211-218.
    • Język młodzieńczego Weltschmerzu. O skutkach i korektach „gnostyckiego doświadczenia egzystencji”[Zbigniew Kaźmierczyk, Dzieło demiurga. Zapis gnostyckiego doświadczenie egzystencji we wczesnej poezji Czesława Miłosza, Gdańsk 2011], „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2012, nr 20 (40), s. 167-185.
    • Tożsamościowe narracje Różewicza. Projekt (nie)dokończony, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze”, 2015, nr 4, s. 295-302.
    • Próbowanie poematu prozą, czyli dylematy i roszczenia badacza genologii, „Teksty Drugie” 2015, nr 5, s. 225-235.
    • Od rewizji do apostazji i między publicystycznością a literackością. O wierszach polskiej "odwilży" , „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2016, nr 29 (49), s. 245-257.
    • Od "pokolenia" ku "formacji" 1910. Konstrukcje - mity - fakty, „Pamiętnik Literacki”, 2016 nr 3, s. 211-219.
    • W podwójnym zwierciadle. Wokół książki "Litewskie konteksty Czesława Miłosza", „Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym , 2018, tom XX, nr 20, ss. 237-246.
    • „Polonistyka w kontakcie”, czyli o przekraczaniu dyskursywnych granic, „Porównania”, 2019, nr 2 (25), s. 343-351.
    • Adama Zagajewskiego tęsknota za transcendencją [Adam Zagajewski, Płótno, Paryż 1990], „Akcent” 1991, nr 2-3.
    • Ikarowe loty [Krzysztof Boczkowski, Dzwony w lesie, Warszawa 1991.], "Twórczość" 1992, nr 1, s. 107-109.
    • Noty o przemijaniu [Czesław Miłosz, Dalsze okolice, Kraków, 1991], "Twórczość" 1993, nr 1, s. 109-111. Skrócona wersja pod tytułem Przemijanie i ocalanie ukazała się w "Arkuszu" (1992, nr 10, s. 2).
    • Wiersze obdarte ze śpiewu. [Poezja odzyskana. Antologia poezji polskiej 1939-1989, oprac. Irena Szypowska, Warszawa 1992], "Polonistyka" 1993, nr 4.
    • Czuła epopeja [Julia Hartwig, Czułość, Kraków 1992], "Akcent" 1993, nr 3, s. 174-177.
    • Pejzaż metaforą tkany [Stefan Borsukiewicz, Kontrasty, Warszawa 1981], "Arkusz" 1994, nr 4, s. 3.
    • Nad brzegiem Styksu [Czesław Miłosz, Na brzegu rzeki, Kraków 1994], "Arkusz" 1995, nr 2, s. 13.
    • Dramat języka – dramat słowa [Ryszard Krynicki, Magnetyczny punkt. Wybrane wiersze i przekłady, Warszawa 1996, s. 117], „Arkusz” 1998, nr 1 (74), s. 8-9.
    • Ból i narracja [Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998.], „Arkusz” 1998, nr 9 (82) , s. 1-2.
    • Przepalona przejrzystość [Janusz Drzewucki, Światło września. 77 wierszy dawnych i nowych, Izabelin 1998], „Arkusz” 2000, nr 3 (1000), s. 4.
    • Matka otwiera okno [Teresa Ferenc, Psalmy i inne wiersze dawne i nowe, Gdańsk 1999], „Arkusz” 2000, nr 8 (105), s. 10.
    • Krajobraz osób [Marzanna Bogumiła Kielar, Materia prima, Poznań 1999], „Res Publica Nowa” 2000, nr 5 (140), s. 70-72.
    • Dzielność niewyśpiewu [Aleksander Ziemny, Wiersze 1940-1998, Warszawa 1999.], „Res Publica Nowa” 2000, nr 7 (142), s. 98-100.
    • Niespełnienia [Artur Szlosarek, List do ściany, Kraków 2000.], „Res Publica Nowa” 2000, nr 9 (144), s. 101-103.
    • Spowiedź poety [Czesław Miłosz, To, Kraków 2000], „Res Publica Nowa” 2000, nr 11 (146), s. 77-80.
    • Życie to anomalia. [Dariusz Suska, Wszyscy nasi drodzy zakopani, Warszawa-Wołowiec 2000], „Res Publica Nowa” 2001, nr 1 (148), s. 96-98.
    • Powtórzyć w sobie Akropol [Zbigniew Herbert, Labirynt nad morzem,Warszawa 2000], „Arkusz” 2001 nr 7 (116), s. 1-2.
    • „Nim”- „Gdy” - „Że” [Julia Hartwig, Nie ma odpowiedzi, Warszawa 2001], „Kurier Czytelniczy”, listopad-grudzień 2001.
    • Pamięć jest podróżą [Michał Głowiński, Magdalenka z razowego chleba, Kraków 2001.], „Arkusz” 2002, nr 1 (122), s. 12.
    • Ważąca perły [Kamila Wieczorek, Poezje, Pelplin 2000], „Arkusz” 2002, nr 8 (129), s. 7.
    • Ironia i przekład [Izabela Filipiak, Madame Intuita, Warszawa 2002], „Arkusz” 2003, nr 2 (135), s. 9.
    • „Byle nie przeoczyć”. O „Dwukropku” Wisławy Szymborskiej [Wisława Szymborska. Dwukropek, Warszawa 2005], „Res Publica Nowa” 2006, nr 2, s. 116.
    • Pejzaż z wzajemnością [Ewa Lipska, Drzazga, Kraków 2006], „Res Publica Nowa” 2006, nr 3, s. 142.
    • Drzwi [Marcin Świetlicki, Muzyka środka, Kraków 2006] „Res Publica Nowa” 2007, nr 1.  
  • Granty

    1995 - zespołowy grant KBN Czytanie Herberta – wykonawca

    7.04. 2010-04.04. 2012 - N N103 059338Polska literatura powojenna wobec malarstwa holenderskiego „złotego wieku” (grant promotorski) - kierownik (miejsce realizacji UAM).

    2008-2010 - PBZ – MNiSW 03/II/2007 – Humanizm. Idee, nurty i paradygmaty w kulturze polskiej – wykonawca (miejsce realizacji UAM).

    2009-2011 - nr 76 100 – 34 najważniejsze książki poetyckie 1945 – 1989 – wykonawca (miejsce realizacji Uniwersytet Śląski).

    09.2017-09.2024 - 11H 16 013184 Polemika (krytyczno)literacka w Polsce – między studium przypadku a historią literatury. Edycje krytyczne– kierownik.Projekt badawczy realizowany na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w ramach konkursu NPRH „Dziedzictwo narodowe”.