Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie
Instytut Filologii Polskiej wspólnie z Instytutem Filozofii oferuje interdyscyplinarny kierunek studiów, umożliwiający zdobycie kwalifikacji zawodowych do nauczania języka polskiego i etyki w szkołach podstawowych i średnich (po ukończeniu studiów II st.).
- Studiując jeden kierunek, poznasz różne wymiary humanistyki (literaturoznawstwo, językoznawstwo, filozofię, dydaktykę etyki i języka polskiego, psychologię, pedagogikę) i uzyskasz uprawnienia do nauczania dwóch przedmiotów.
- Studiując, znajdziesz się w przestrzeni myśli mającej wielowiekową tradycję, kształcić Cię będzie kadra naukowa z różnych Instytutów UAM.
- Studiując, zrozumiesz, że interdyscyplinarny proces kształcenia sprzyja rozwijaniu indywidualnych aspiracji, że dla wykładowców ważne są Twoje pomysły i odkrycia naukowe.
- Kończąc studia, staniesz się nauczycielem języka polskiego i etyki oraz uzyskasz możliwość realizacji kariery w wielu dziedzinach, w tym naukowej, pracy z młodzieżą i programowaniu edukacji.
Program studiów
Zobacz program studiów
Oferowane języki
- język angielski
- język niemiecki
- język hiszpański
Student sam dokonuje wyboru lektoratu, który rozpoczyna się w II semestrze studiów i może trwać od jednego do czterech semestrów, zależnie od poziomu. Poziom zajęć określany jest podczas testu diagnozującego. Po ukończeniu lektoratu student przystępuje do egzaminu certyfikacyjnego na poziomie B2.
Rekrutacja
Zostań studentem polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich!
Kompetencje absolwenta kierunku
Absolwent/ka polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich I stopnia zna w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię z zakresu etyki, filozofii, literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz ich kontekstów, podstawowe problemy współczesnych dyscyplin – filozofii i etyki, współczesnego języka polskiego i jego historycznego rozwoju, oraz zagadnienia z zakresu narracji filozoficznej, poetyki i teorii literatury. Ponadto wykazuje się znajomością wybranych zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki ogólnej i dydaktyk przedmiotowych etyki / filozofii i języka polskiego, podstawowych zagadnień w zakresie diagnostyki psychologiczno-pedagogicznej oraz zasad współpracy z rodzicami i instytucjami wspierającymi szkołę, a także celów, organizacji i prawno-ekonomicznego funkcjonowania instytucji edukacyjnych.
Absolwent/ka wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dla celów badawczych. Formułuje własne stanowisko w ważnych sprawach dotyczących kultury, życia społecznego, zawodowego i instytucjonalnego. Rozpoznaje i ocenia sytuacje moralne. Wykorzystuje metody i techniki diagnostyki psychologiczno-pedagogicznej oraz zasady współpracy z rodzicami i instytucjami wspierającymi szkołę.
Absolwenci polonistyczno-filozoficznych studiów nauczycielskich I i II st. posiadają kompetencje uprawniające do podjęcia pracy nauczyciela dwóch przedmiotów: języka polskiego i etyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Praktyki zawodowe
Warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż RP również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych ww. ustawą uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów.
Studia magisterskie
By zdobyć kwalifikacje umożliwiające pracę jako nauczyciel etyki i języka polskiego, konieczne jest ukończenie studiów magisterskich. Zobacz program studiów II stopnia.