Queer i gender w nowych tekstach kultury dla dzieci i młodzieży
Wydawnictwo "Poznańskie Studia Polonistyczne" 2022
red. Magdalena Bednarek, Agnieszka Kocznur
Współczesne teksty kultury adresowane do dzieci i młodzieży z rosnącą świadomością wagi i skomplikowania podejmują problem wzorców tożsamości genderowej, identyfikacji płciowej, a także form jej ekspresji i społecznych reakcji na nie. W książeczkach obrazkowych najmłodsi zobaczyć mogą różne modele rodziny, w tekstach narracyjnych poznać jednopłciową parę pingwinów, starsze dzieci w serialu animowanym podziwiają odważne wojowniczki, a młodzież fantazjuje na temat tożsamości i seksualności bohaterów literackich, filmowych i telewizyjnych w fanfikach. Ten różnorodny i coraz szerszy krąg kulturowych reprezentacji wymaga naukowego namysłu, a monografia Queer i gender w tekstach kultury dla dzieci i młodzieży jest próbą odpowiedzi na to zapotrzebowanie. W książce czytelnik/czytelniczka znajdzie teksty poświęcone obrazowaniu transpłciowości w książkach dla młodzieży, książkom o nieheteronormatywnych bohaterach w objętej ustawami anty-LGBT Rosji, przekładom na język polski publikacji o dziecięcej seksualności i tworzeniu przestrzeni dla osób nieheteronormatywnych w fandomach, kształtowaniu wzorców genderowych w tekstach kultury kierowanych do niedorosłego odbiorcy.